تزریق بوتاکس در بارداری

تزریق بوتاکس در بارداری
فهرست محتوا (کلیک کنید)

زیبایی و جوانی پوست آرزوی همیشگی بشر بوده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش‌های جدید و نوینی برای دستیابی به ظاهری زیبا و ایده آل وجود دارند که یکی از رایج‌ترین آنها بوتاکس است. بوتاکس می‌تواند با شل کردن عضلات صورت، چین و چروک‌های ایجاد شده را از بین برده و باعث جوان‌تر شدن ظاهر پوست شود. اما ممکن است این سوال در ذهن برخی از افراد ایجاد شود که آیا بوتاکس برای زنان باردار عوارضی دارد؟ آیا استفاده از بوتاکس در دوران بارداری ایمن است؟ چطور می‌توان از بروز آسیب‌های ناشی از بوتاکس در دوران بارداری جلوگیری کرد؟
در ادامه این مطلب قصد داریم تا با بررسی مزایا و معایب بوتاکس در زمان بارداری به این سوالات به طور کامل پاسخ دهیم و همچنین راهکارهای جایگزین برای بوتاکس در زمان بارداری در اختیار شما قرار دهیم. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آیا در دوران بارداری می‌توان بوتاکس تزریق کرد؟

آیا در دوران بارداری می‌توان بوتاکس تزریق کرد؟

تاکنون تحقیقات زیادی در خصوص اثری که بوتاکس می‌تواند روی جنین بگذارند انجام نشده است و از این رو متخصصان توصیه می‌کنند که تا جای امکان از تزریق بوتاکس در زمان بارداری یا شیردهی خودداری کنید. البته طی آزمایشاتی روی حیوانات انجام شده، مشخص شده است که بوتاکس می‌تواند روی جنین اختلالاتی ایجاد کند. البته این نوع آزمایشات هنوز روی گونه‌های انسانی انجام نشده است و از این رو نمی‌توان با قطعیت در خصوص این موضوع صحبت کرد.
با این حال اکثر متخصصان و پزشکان توصیه می‌کنند که در زمان بارداری تا جای ممکن است تزریق بوتاکس یا فیلر خودداری کنید؛ چرا که جنین در دوران ۳ ماهه اول بارداری به هر نوع دارو و سم حساس است و از آنجایی که در این دوره اعضای بدن جنین در حال شکل گیری هستند، سم بوتولینوم موجود در بوتاکس می‌تواند وارد بدن جنین شده و در رشد اعضای بدن وی مشکلاتی به وجود بیاورد.

خطرات و عوارض تزریق بوتاکس در بارداری

خطرات و عوارض تزریق بوتاکس در بارداری

همان طور که گفته شد، هنوز تحقیقی که به صورت دقیق خطرات و عوارض تزریق بوتاکس در شیردهی یا بارداری را مشخص کند، انجام شده‌اند ولی ممکن است این روش زیبایی عوارض احتمالی داشته باشد که در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. در صورت تزریق بوتاکس در زمان بارداری این امکان وجود دارد که جنین نتواند به درستی رشد کرده و در زمان به دنیا آمدن وزن کمی داشته باشد.
  2. سم موجود در بوتاکس باعث افزایش گردش خون در فرد می‌شود و باعث ایجاد تغییرات هورمونی در زمان بارداری می‌شود که ممکن است برای شما و جنین خطرناک باشد.
  3. بوتاکس ممکن است پس از زایمان باعث افزایش زردی نوزاد شود.
  4. در برخی افراد ممکن است تزریق بوتاکس باعث ضعیف شدن عضلات شود. در صورت بروز این مشکل در خانم‌های باردار، می‌تواند مشکلات برای آنان و فرزندانشان به همراه داشته باشد.
    با اینکه این عوارض احتمالی هستند ولی بهتر است تزریق بوتاکس را به زمان دیگری موکول کنید.

آیا به جای بوتاکس در بارداری می‌توان از جایگزین دیگری استفاده کرد؟

آیا به جای بوتاکس در بارداری می‌توان از جایگزین دیگری استفاده کرد؟

توجه داشته باشید فقط به دلیل اینکه در دوران بارداری یا شیر دهی قرار دارید و نمی‌توانید بوتاکس تزریق کنید به این معنی نیست که باید برنامه مراقبت از پوست خود را کنار بگذارید! در حال حاضر جایگزین‌های بی خطری وجود دارند که میتوانید از این روش‌ها برای مراقبت از پوست خود استفاده کرده و از پیری پوست خود جلوگیری کنید.
البته این روش‌ها درمان پزشکی زیبایی مانند بوتاکس محسوب نمی‌شود ولی برخی از این روش‌ها می‌توانند از پیری پوست شما جلوگیری کنند و هیچ نوع عوارض خاصی در دوران بارداری به همراه ندارند. در ادامه برخی از بهترین روش‌های جایگزین بوتاکس را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. گلیکولیک اسید: گلیکولیک اسید به عنوان یکی از بهترین لایه بردارهای هیدروکسی شناخته می‌شود که به دلیل ویژگی خاصی که در بازسازی پوست دارد، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. این ماده علاوه بر اینکه باعث صاف و رفع چین و چروک‌ها موجود روی پوست می‌شود، می‌تواند باعث بهتر شدن بافت پوست و درمان آسیب‌های ناشی از نور خورشید و حجیم شدن پوست می‌شود. به اعتقاد بسیاری از متخصصان زیبایی، گلیکولیک اسید می‌تواند جایگزین مناسبی برای تزریق بوتاکس در دوران بارداری باشد. استفاده از این روش در دوران بارداری کاملا بی خطر است ولی باید اضافه کرد که این ماده به اندازه بوتاکس نمی‌تواند در کاهش چین و چروک‌های پوست موثر باشد.
  2. هیالورونیک اسید: متخصصان و پزشکان توصیه می‌کنند که برای از بین بردن خطوط و چین و چروک‌های موجود، باید پوست خود را هیدارته و مرطوب کنید. البته هیدارته کردن پوست فواید بسیاری دارد و در هر صورت باید این کار را انجام داد. یکی از موادی که می‌توان این کار را انجام دهد، هیالورونیک اسید است. این ماده می‌تواند آب را جذب و حفظ کرده و به صورت کلی برای انواع پوست از جمله پوست‌های حساس مناسب است و به خوبی عمل می‌کند. شما میتوانید این ماده را در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست پیدا کرده و از آن استفاده کنید.
  3. آرژیرلین: آرژیرلین یکی دیگر از مواد مراقبت از پوست است که با انتقال دهنده‌های عصبی مسئول حرکت عضلات تداخل دارد. طبق نظر متخصصین، برخی از جایگزین‌های بوتاکس، پپنید های مهارکننده انتقال دهنده عصبی موضعی هستند که می‌توانند فعالیت‌های ماهیچه‌ای را کاهش دهند. این مواد اثر ضد چروک ملایم و مانند بوتاکس بدون تزریق دارند. آرژیرلین می‌تواند خطوط ریز پوست را به روشی درست و مشابه بوتاکس صاف کند. طبق تحقیقات انجام شده این ماده می‌تواند تا ۳۰ درصد چین و چروک‌های موجود روی پوست را از بین ببرید.

درمورد تزریق بوتاکس در دوران بارداری با مدینو مشورت کنید!

از آنجایی تزریق بوتاکس در دوران بارداری دارای حساسیت بالایی است، باید در یکی از مراکز معتبر زیبایی و زیر نظر یک پزشک متخصص و با تجربه انجام شود. شما میتوانید جهت دریافت مشاوره رایگان با متخصصین با تجربه کلینیک مدینو سوالات و ابهامات خود را در خصوص تزریق بوتاکس در دوران بارداری با متخصصین مربوطه در میان بگذارید.

سوالات متداول

تاکنون هیچ مدرک پزشکی و تحقیقاتی در خصوص خطرناک بودن تزریق بوتاکس در زمان بارداری انجام نشده است و ما شاهد نوزادان سالم و شادابی بوده‌ایم که مادرانشان در زمان زایمان متوجه شده‌اند در آخرین نوبت تزریق بوتاکس بوده‌اند.
برخی از تحقیقات نشان داده است که پروتئین‌های تشکیل دهنده سم بوتاکس برای عبور از جفت و ورود به بدن جنین زیادی بزرگ هستند و از این رو آسیبی به جنین وارد نمی‌شود ولی با این حال باز توصیه می‌شود که زنان بارداری یا شیر ده از استفاده از بوتاکس خودداری کنند.
تحقیقات نشان می‌دهد که میزان مجاز بوتاکس که در کلینیک‌های زیبایی و توسط متخصصین زیبایی پوست تزریق می‌شود، به اندازه‌ای نیست که بتواند در شیر مادر ترشح شود. با این حال متخصص کودک و پزشکان زنان و زایمان توصیه می‌کنند که در دوران بارداری تا جای امکان از تزریق بوتاکس جلوگیری شود.
به این مقاله امتیاز دهید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

 

درود!

چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟