ماندگاری و عمر کامپوزیت؛ ونیر کامپوزیت چقدر دوام دارد؟

طول عمر کامپوزیت دندان
فهرست محتوا (کلیک کنید)

ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان یکی از دغدغه‌های افراد محسوب می‌شود که پاسخ آن، به عوامل مختلفی بستگی دارد. از بین این عوامل، نقش مراقبت‌های بعد از کامپوزیت که برعهده خود فرد است، از همه پررنگ‌تر و بااهمیت‌تر است. مراقبت درست می‌تواند در کنار حفظ ساختار کامپوزیت و جلوگیری از ترک و شکستگی، بیشترین ماندگاری را به دنبال داشته باشد. اگر می‌خواهید بدانید چه عواملی بر ماندگاری کامپوزیت تاثیر می‌گذارند، ادامه مطالب “کلینیک مدینو” را مطالعه بفرمایید.

کامپوزیت دندان تا چند سال ماندگاری دارد؟

عمر ونیر کامپوزیت در هر فرد متغیر است. بر اساس بررسی‌های انجام شده، می‌توان طول عمر ۴ تا ۸ ساله را برای آن در نظرگرفت. هر بیماری، از وضعیت خاصی در زمینه سلامت دهان و دندان برخوردار است و هر چه سبک زندگی و وضعیت سلامت فرد در سطح بهتری قرار داشته باشد، رضایت بیمار از ماندگاری این روش هم افزایش می‌یابد.

۵ عامل موثر بر ماندگاری کامپوزیت دندان

۵ عامل موثر بر ماندگاری کامپوزیت دندان

  1. کیفیت مواد کامپوزیت دندان

    قبل از شروع، حتماً در مورد سطح کیفیت مواد کامپوزیت دندان با دندانپزشک صحبت کنید. هر چه مواد و ترکیبات آن از کیفیت بیشتری برخوردار باشند، شاهد افزایش طول عمر آن خواهید بود.

  2. برند کامپوزیت

    انتخاب برند کامپوزیت یکی از چالش‌برانگیزترین مراحل قبل از شروع درمان است که باید همه مزایا و معایب را بررسی کرد. خوشبختانه، می‌توان با راهنمایی‌های دندانپزشک بهترین برند را انتخاب کرد که علاوه بر جنس خوب و قیمت مناسب، طول عمر بالا آنها را تضمین کند.

  3. وضعیت سلامت دندان بیمار

    همواره، وضعیت سلامت دندان‌های بیمار عاملی کلیدی و تعیین‌کننده در تمام مراحل این رویکرد به شمار می‌آید. وضعیت سلامت دهان و دندان امری است که به ژنتیک فرد وابسته است، ولی رعایت بهداشت به طور مستقیم بر روی ارتقای سلامت تأثیر می‌گذارد.

  4. مهارت دندانپزشک

    مهارت دندانپزشک در انجام مراحل کامپوزیت باید در سطح بالایی قرار داشته باشد تا نتیجه نهایی رضایت‌بخش باشد. نحوه قرار‌دادن صحیح مواد بر روی دندان که بدون بیرون‌زدگی باشد و در سایر مراحل که باید بادقت بالایی انجام شوند، همگی تأثیر زیادی بر روی ماندگاری دارند.

  5. مراقبت‌های بعد از درمان

    مراقبت‌های بعد از کامپوزیت شامل رعایت موارد متعددی می‌شود که به حفظ نتایج و ماندگاری آن کمک می‌کند. استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان جزو مراقبت‌های اصلی است. مراقبت‌های دیگر هم شامل پالیش با مراجعه منظم به مطب می‌شود. بخشی از مراقبت‌ها هم مربوط به سبک زندگی و رژیم غذایی می‌شود.

۳ راه حل برای افزایش دوام کامپوزیت ونیر

۳ راه حل برای افزایش دوام کامپوزیت ونیر

  1. مراجعه منظم به دندانپزشک
    با مراجعه منظم به دندانپزشک که بهتر است به صورت هر ۶ ماه یک بار باشد، کمک بزرگی به افزایش طول عمر کامپوزیت کرده اید. اگر ساختار آن دچار نقصی باشد، در طول این مراجعات به طور دقیق مشخص می‌شود. هر گونه مشکل احتمالی در خصوص عمر کامپوزیت را هم می‌توانید با پزشک درمیان بگذارید.
  2. استفاده منظم از مسواک و خمیردندان مخصوص کامپوزیت
    با توجه به استفاده منظم از وسایلی مثل مسواک و خمیردندان، لازم است به نوع و کیفیت آنها هم توجه زیادی داشته باشیم. وجه تمایز خمیردندان‌های مخصوص کامپوزیت با خمیردندان‌های معمولی در خواص آن خلاصه می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، نباید از خمیردندان‌های حاوی مواد سفیدکننده و یا با خاصیت سایندگی دندان استفاده کرد. مسواک هم باید دارای فرچه‌های نرم باشد.
  3. حذف مواد غذایی مضر از رژیم‌غذایی
    نقش رژیم غذایی فرد بعد از کامپوزیت را هم نمی‌توان نادیده گرفت. در رژیم غذایی خود انواع مواد غذایی سفت و نوشیدنی‌های شیرین و اسیدی را حذف کنید. قهوه، چای و انواع نوشابه در لیست نوشیدنی‌هایی قرار دارند که به ساختار کامپوزیت آسیب می‌رسانند.

مواردی که طول عمر کامپوزیت دندان را کاهش می‌دهند

  1. مصرف سیگار و قلیان
    مصرف سیگار و قلیان به طور مستقیم بر روی رنگ کامپوزیت تأثیر می‌گذارد. اگر می‌‌خواهید رنگ دندان‌های شما پس از مدتی عوض نشود و شاهد کاهش ماندگاری ونیرها نباشید، مصرف سیگار و قلیان را به حداقل رسانده یا به کل حذف کنید.
  2. نوشیدنی‌های رنگی و مضر
    مصرف مداوم و منظم نوشیدنی‌های رنگی و مضر با مکانیزم تغییر رنگ کامپوزیت همراه است. بجای مصرف نوشیدنی‌های مضر برای کامپوزیت، از آب غافل نشوید. آب علاوه بر حفظ رنگ دندان‌ها، مانع پوسیدگی دندان‌ها شده و به ساختار آن هم آسیبی نمی‌رساند.
  3. دندان قروچه
    تأثیر مخرب دندان‌قروچه بر روی کامپوزیت به‌وضوح مشخص است. دندان‌قروچه با سایش کامپوزیت منجر به تخریب ساختار آن به مرور زمان می‌شود. بنابراین، باید حتما نسبت به رفع دندان قروچه قبل از انجام درمان اقدام کرد.

نشانه‌های پایان طول عمر کامپوزیت و نیاز به ترمیم یا تعویض آن

از جلمه علائمی که در این خصوص باید به آنها توجه داشته باشید عبارتند از:

  1. ایجاد ترک و شکسته شدن کامپوزیت
  2. تغییر رنگ و لکه‌دار شدن کامپوزیت
  3. پوسیدگی دندان‌ها
  4. التهاب و عفونت لثه

سوالات متداول

لمینت و کامپوزیت به علت مواد تشکیل‌دهنده با یکدیگر از نظر ماندگاری و طول عمر تفاوت دارند. کامپوزیت از جنس ماده رزین پلاستیکی و لمینت از جنس پرسلن یا سرامیک است. به‌طورکلی، طول عمر لمینت بیشتر از کامپوزیت است. هر چند که نحوه مراقبت از این رویکردهای درمانی و ترمیمی هم واقعا تاثیر دارد.
خیر، ماندگاری کامپوزیت دندان دائمی نیست و بعد از گذشت چند سال، نیاز به ترمیم یا تعویض دارد. البته، ترمیم یا تعویض کامپوزیت هم با وجود یک سری نشانه‌ها مثل ترک و تغییر رنگ مشخص می‌شود.
عمر مفید کامپوزیت بین ۵ تا ۷ سال است. در بهترین شرایط هم می‌توان مدت ماندگاری آن را تا ۸ سال در نظر گرفت.
در هر سنی می‌توان کامپوزیت انجام داد و عامل مؤثر بر روی ماندگاری همان نحوه نگهداری و مراقبت است. به‌طورکلی، بهترین سن برای انجام ونیر بعد از ۱۸ سالگی است.

 

۵/۵ - (۱ رای)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

 

درود!

چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟